RSS

Benarkah Terkena Buatan Orang

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam Pagi Ahad dan selamat berhujung minggu (^_^). Semoga hari ini menjadi hari yg lebih baik dariapada semalam... lepas je solat tubuh pg td trpikir nk berbloger jap...

sbnrnya dok pikir betul ke terkena buatan org bila pekara pelik2 berlaku.. benar tak benar hnya Allah swt ja yg tahu.. Tapi melihat peliknya sikap ermmm.. mungkin ada juga kebenaran nya.. Wallahualam.. nk ckp pun tak de bukti kukuh tapi apa yg dialamai mmng meninggalkan kesan..

huh~ menyusahkan org betul la... kenapa la pemikiran diorang ni sempit sngt... back to normal la!!!! Allah swt itu kan ada ... Nak apa bermohon lah kepada Nya... kenapa pulak smpai nk buat guna2... ishhhh benci betul aku.... benci sngt2!!!!

Paling benci bila kesan akibat terkena pekara mcm tu, kdgkala merosakan emosi seseorang... ha!! mcm yg aku rasa skrng ni... Mcm nk g bunuh je org2 tu... apatah lagi bila insan yg masih kecil dan tak tahu apa2 ni yg menanggung kesan nya...

“Ya Allah, Engkau patah balikkanlah segala rancangan jahat makhluk-makhluk yang berniat jahat kepada aku dan keluargaku, kepada diri mereka sendiri dengan segera. amin”

kat dlm kepala otak aku ni mula la dok terfikir npe la manusia ni kejam.. Ada yg snggup menyukutukan Allah s.w.t semata2 nk memuaskan nafsu keinginan mereka sampai ada yg snggup mngunakan ilmu guna2 aka ilmu sihir (ilmu hitam pun ye kot) .. semua ni dilakukan hny untuk dptkan apa yg mereka nk..

Sedarlah wahai manusia2 yg menggunakan nya... pekara mcm ni dan mnyukutukan Allah swt dan ia adalah dosa yg paling besar tau... lebih baik la bertaubat dan ingat2... Allah swt itu maha Adil... akan smpai satu masa terbalik pada diri sendiri pulak...


************************ MUHASABAH DIRI ************************

Sbnrnya tak berapa penting untuk kita tahu sama ada kita dibuat orang ataupun mengetahui siapa yg membuat kita mnjadi mcm tu. Apa yg penting ialah merawat masalah yang dihadapi dan membina benteng diri. Jika kita berikhtiar mendapatkan rawatan atau pun merawat sendiri insyaallah masalah itu akan hilang. Dan jika kita berikhtiar mengukuhkan benteng diri, insyaallah kita akan selamat sama ada dibuat orang ataupun tidak.

Kdgkala berusaha untuk mengetahui sama ada kita dibuat orang ataupun tidak, tidak membantu kita. Tugas utama kita ialah untuk memulihkan sakit kita dan membantu kita membina benteng diri, bukannya untuk kita berbalas-balas...

Apa pun yg berlaku terimalah dugaan dgn sabar krna ia dtg unt menguji kekuatan & keteguhan iman kita.. setiap dugaan ada hikmahnya dan ia tak akan melampaui batas kemampuan kita unt menanganinya..

Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang terhadap hambanya.. Dia tak akan sesekali menyusahkan kita jika kita tak mmpu untuk menanganinya.. Apabila ditimpa bencana, hendaklah kita bersabar & redha. dekatkan diri kita kepada Nya dan insyallah hati kita akan berasa lebih tenang dan kita akan dpt menangani masalah yg dtg kpd kita...

bawa 4 sifat dlm menghadapi ujian Allah swt.

1. sifat Fikir = setiap kejadian allah Taala tidak pernah sia2.

2. sifat Zikir = sentiasa mengingati Allah dlm keadaan susah dan senang.

3. sifat Syukur = apa yg kita alami adalah sedikit ujiannya b...erbanding org lain.

4. sifat Sabar = bila kita sabar dan redha, maka Allah swt akan lipat gandakan darjat dan gantikan kehilangan dgn sesuatu yg lebih baik.


wallahuallam.......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Aksi anda:


Cinta itu Ujian


♥ .. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. sama2 menjagalah hati, insyaAllah♥ .. (✿◠‿◠)



Popular Posts

My Followers