RSS

Saya Sedih


Bagi manusia normal - perasaan sedih mudah menyebabkan emosi menjadi sayu.

dan kadangkala tersangat2 sayu..... hingga terasa sebak didada.... huhu apatah lagi apabila ia tidak mampu dikawal, akan gugurlah titisan airmata yang membasahi pipi.

Perasaan ini berlaku tatkala berlaku sesuatu peristiwa / keadaan yang menyedihkan.

mcm2 yg difikirakan.. npe la semua ni jd pd aku... kdgkala kita dh cuba untuk buat yg terbaik tp tk tahu la dimana silapnya....

ermmm ada juga beberapa perkara yang boleh menyebabkan kesedihan wujud dalam naluri kita.

1. Kehilangan. Kebiasaannya apabila mengalami kehilangan sesuatu yang amat disayangi (samada manusia, binatang, barang) akan menimbulkan perasaan sayu. Memori bersama akan timbul sedikit demi sedikit yang menyebabkan timbul perasaan sedih.

[ Miss my Father so much... Semoga Arwah Ayah tenang disana.. amin ]


2. Dikecewakan. Apabila ditipu, dipermainkan akan menimbulkan perasaan sedih. Terutama apabila terlalu dikecewakan oleh orang yang dipercayai, disayangi.

[ sngt2 sedih kan.. huhu]


3. Melihat kesengsaraan orang lain. Bila memandang orang lain yang mengalami masalah-masalah yang tak sanggup dipikul. Ianya mampu mengundang kesedihan.

[ syukulah jika kita bernasib baik lebih dari org yg mengalami itu.. bantulah jika bole, berat mata yg memandang berat lagi bahu yg memikul jng kita tambah ia pulak ]

4. Kesedihan buat-buat. Percaya atau tidak terdapat perasaan sedih yang dibuat-buat. Mungkin untuk mendapatkan simpati dari orang lain. Ini bahaya kerana manusia yang mudah percaya akan dijerat oleh manusia tidak bertanggungjawab ini.

[jng la ada sikpa mcm ni.. tk baik berpura2.. esok jd betul2 baru tau.. ]

5. Tiba-tiba. Ini juga boleh dan pernah berlaku. Tanpa sebarang sebab tiba-tiba terasa hiba. Mungkin ianya disebabkan oleh tindakbalas kimia kot..xpun toksin bnyk sngt dlm badan.. Ntahlah..

[sellu juga merasakan ini , ia terjdi tnpa sebb .. tetiba sedih yg amat sngt ]


6. Mengenang nasib diri. Ianya berlaku jika terlalu asyik memikirkan keadaan diri yang mungkin tidak sebaik orang lain. Ianya mampu memberikan kesedihan yang melampau.

[huhu.. sngt merasakan nya.. sedihnya teramat sngt.... aku tahu aku bukan yg baik.. aku punya banyak kelemahan... enth la xtahu nk coretkan lagi... air mata yg lebih dulu membasahi... huhu ]


ermm... pesal sedih ni...mungkin sbb nk harijadi esok ke.. sbb dh nk tambah umur satu lagi... mungkin hormon untuk org yg dh nk meningkat usia agaknya....

huhu.... hari jadi yg menyedihkan :(

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Aksi anda:



Cinta itu Ujian


♥ .. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. sama2 menjagalah hati, insyaAllah♥ .. (✿◠‿◠)



Popular Posts

My Followers