RSS

Kanak-kanak, remaja dan masalah jiwa



ramai daripada kita menganggap gangguan jiwa hanya berlaku dalam kalangan orang dewasa. namun hakikatnya kanak-kanak dan remaja juga boleh mengalami masalah yang sama. gangguan jiwa jenis psikotik mungkin lebih jarang dibandingkan dengan masalah jenis neurotik. tetapi ia masih boleh berlaku terutama dalam kalangan mereka yang mempunyai genetic loading atau faktor keturunan yang tinggi.

secara umumnya masalah jiwa yang lebih kerap berlaku ialah gangguan emosi dan perasaan terutamanya dalam bentuk kemurungan dan kerisauan (depression and anxiety) . walau bagaimanapun simptom yang ditunjukkan mungkin berbeza. mereka jarang akan mengakui mereka sedih, bimbang, risau , tension , stres , gelisah dan sebagainnya. kerap kali ibu bapa atau guru akan dapat melihat perubahan dari segi perangai dan tingkah laku. daripada periang menjadi pendiam, daripada baik menjadi degil, agresif, sering membantah atau 'membuat perangai'. tidak kurang yang melakukan pelbagai tingkah laku yang kebanyakannya bertujuan untuk menarik perhatian mereka yang tersayang.

performance atau pencapaian akademik mereka juga boleh menjadi garis pengukur yang baik. kanak-kanak atau remaja yang bermasalah sering akan menunjukkan kemerosotan yang ketara, kurang tumpuan dan tidak dapat mengikuti proses pembelajaran dengan baik. lebih merisaukan apabila mereka beralih kepada dadah dan pelbagai kegiatan tidak bermoral lain sebagai cara untuk menghilangkan tekanan atau simptom yang dialami.

rawatan segera sebenarnya boleh membantu mengelakkan mereka dari terus hanyut dan menderita. ubat-ubatan, kaunseling dan psikoterapi adalah antara bentuk rawatan yang boleh diberikan bergantung kepada jenis dan tahap penyakit yang dialami. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Aksi anda:



Cinta itu Ujian


♥ .. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. sama2 menjagalah hati, insyaAllah♥ .. (✿◠‿◠)



Popular Posts

My Followers