RSS

Menghintung Hari


Dah tak lama dah , kejap je dah 36 weeks.. Dub.. dab dub dak dah xlama lagi nk delivery... Ya Allah debaran semakin terasa.... Apa pun amatlah aku harapkan agar Allah mempermudahkan segalanya...

keadaan kesihatan di akhir2 ini pulak tak berapa baik... terpaksa ulang ke Klinik.. namun alhamdullilah baby dlm kandungan sihat.. kedudukan pun ok . Cuma mama ja tak berapa cukup kuat... huhu

Perkembangan Bayi di usia 36 Minggu

Bayi anda masih menambah berat badannya - lebih kurang 28 gram sehari. Beratnya hampir 2.7kg dan panjangnya 45sm dari kepala ke jari kaki. 

Anda mula merasakan tekanan di bahagian bawah abdomen anda dan juga sedar yang bayi anda sudah mula menurun. Ini diberi nama lightening iaitu peringanan, atau engagement iaitu penurunan kepala bayi; dengan ini paru-paru dan perut anda terasa lebih lapang - bernafas dan bermakan-makan akan menjadi lebih selesa. Namun begitu, perjalanan anda semakin kurang selesa - sebilangan wanita melaporkan yang mereka merasakan seakan-akan bayi hendak terkeluar. Juga, anda akan terasa seakan-akan sentiasa hendak ke tandas
Berita baik ialah bahawa menjelang akhir minggu ini, kehamilan anda sudah cukup bulan dan anda akan melahirkan bila-bila masa. (Bayi antara 37 minggu dan 42 minggu dianggap cukup bulan - bayi yang dilahirkan sebelum 37 minggu ialah pramatang dan selepas 42 minggu ialah lewat waktu atau post-term.) 
Semasa temujanji pranantal mingguan anda, doktor akan memeriksa anda untuk melihat samada anda sudahpun mendilitasi (apabila serviks membuka) dan mengembang (apabila serviks menjadi nipis). Doktor juga akan memeriksa apakah posisi bayi untuk menentukan sejauh mana bayi sudah jatuh ke dalam pelvis. Informasi ini akan dimasukkan ke dalam nota materniti anda supaya doktor anda maklum akan posisi bayi apabila tiba masa untuk melahirkan. 

  • ASI rembes Mungkin ibu terkejut karena ada cairan yang keluar dari payudara ibu. Jangan khawatir, cairan ini adalah ASI yang sudah mulai keluar. Rembesan ASI juga dipengaruhi oleh hormon oksitosin yang juga bertugas merangsang terjadinya kontraksi pada rahim ibu menjelang persalinan.
  • Janin turunJanin ibu di usia kehamilan lebih dari 36 minggu ini kepalanya sudah mulai masuk ke panggul. Ketika janin sudah turun, biasanya ibu akan merasakan lega dan tidak sesak karena rongga perut dan paru-paru sekarang punya banyak ruang.
  • Braxton hiks Braxton hiks atau kontraksi palsu sering terasa di kehamilan minggu-minggu terakhir ini. Tak jarang, pada kehamilan pertama ibu sering mengiranya sebagai tanda persalinan sehingga langsung cepat-cepat pergi ke rumah sakit.
  • Sering buang air kecil Ketika usia kehamilan ibu semakin mendekati waktu persalinan, yakni di minggu-minggu terakhir kehamilan, ibu akan sering buang air kecil. Bahkan, bisa semalam lebih dari 5 kali. Kehamilan yang kian membersar membuat rahim kian menekan kandung kemih sehingga ibu sering ingin buang air kecil.
  • Mengikuti saran dokter dalam beraktivitas sehari-hari Ibu perlu mengikuti saran dokter, supaya kehamilan ibu sehat dan persalinan nanti lancar. Di minggu-minggu terakhir ini biasanya disarankan untuk melakukan olahraga ringan, seperti jalan-jalan rutin pagi dan sore, tidak stres, istirahat yang cukup, dan tetap mengikuti kelas senam hamil.
  • Memperhatikan dan mencatat kontraksi yang tengah terjadi Ibu harus mulai memperhatikan saat terjadi kontraksi. Siapkan pula catatan untuk mencatat jeda kontraksi. Jika kontraksi terjadi dalam waktu lama, jaraknya dekat, dan teratur, segera ke bidan atau RS terdekat. Kontraksi permulaan dimulai 10 menit sekali, 5 menit, dan jedanya semakin pendek dan sering.
  • Memperhatikan gerakan janin Sebaiknya ibu juga memperhatikan gerakan janin. Segara periksa ke dokter apabila gerakan janin lemah dan tak seperti biasanya. Dalam satu jam biasanya akan terjadi kira-kira 5-6 gerakan, baik menendang, cegukan, dan lainnya.
  • Mencari info sebanyak-banyaknya mengenai tanda-tanda persalinanInformasi mengenai tanda-tanda persalinan harus diketahui oleh ibu hamil. Hal ini penting, supaya bisa segera ke rumah sakit jika menemukan tanda persalinan dan bisa memahami perbedaan mana tanda persalinan dan mana yang bukan. Ibu bisa mencari informasi di buku atau internet, dan mengikuti berbagai grup kehamilan di berbagai jejaring sosial.
  • Beg  yang akan dibawa ke rumah sakit sudah siap. Beg  yang berisi barang bawaan ke rumah sakit sudah siap dan tinggal dibawa. Hal ini dilakukan supaya sewaktu-waktu ketika ibu mengalami tanda persalinan bisa cepat-cepat pergi ke rumah sakit dan tak lagi disibukkan dengan berkemas barang bawaan. Masukkan ke dalam tas sejak jauh-jauh hari beberapa setel baju bayi dan pernel, pakaian ibu, kosmetik wajib, alat mandi, dan pembalut maternity.
  • Sudah menentukan rumah sakit pilihan Pada minggu-minggu akhir kehamilan, ibu sebaiknya sudah menentukan di mana akan melahirkan. Selain membuat pikiran ibu tenang, saat mau bersalin nanti suami dan keluarga tak kebingungan harus membawa ibu ke mana. Lebih bagus lagi, ibu sudah menanyakan informasi mengenai proses persalinan yang akan dipilih berikut biayanya, normal, waterbirth, caesar, dan lain-lain. Memang, kita bisa saja berharap melahirkan normal, namun Tuhan yang menentukan, tak ada salahnya mencari informasi dan berjaga-jaga mengenai biayanya.


Tanda minggu-minggu terakhir kehamilan, yakni ketika usia kehamilan ibu sudah lebih dari 36 minggu, beberapa hal di bawah ini akan terjadi.
Ibu hamil di minggu-minggu terakhir kehamilan, sebaiknya juga melakukan beberapa hal seperti berikut itu. 

Semoga Allah Mempermudahkan Semuanya.... Amin. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Aksi anda:


Cinta itu Ujian


♥ .. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. sama2 menjagalah hati, insyaAllah♥ .. (✿◠‿◠)



Popular Posts

My Followers