RSS

Kenapa Wanita Mudah Memaafkan Tapi Sukar Melupakan




Xmudah unt maafkan individu yg buat salah pada kita kan. Apa lagi org yg buat salah tu org yg kita syg, lntaran hati rsa terlalu sakit dan terluka dgn perbuatan yg memmng kita tak jangka. 

Kaum lelaki mudah melupakan apa yg berlaku walaupun mereka sukar untuk memafkan. Sdgkan kaum wanita pulak sanggup memafkan walaupun sukar untuk melupakan apa yg dh berlaku. 

Bagaikan luka , meskinpun sakit  nya dah hilang tp parutnya tetap berkekalan. So ini maknanya selagi  hyt dikandung badan wanita tu akan tetap mengingati dan menyimpan apa yg dh berlaku..sekalipun mulut mngucapkan kata maaf .

Setuju ke tak setuju??? 

Mengapa ya , wanita mcm tu, I think.. sbbb wanita sukar Kikis Kenangan. Ada satu  profesor psikologi di University of Stony Brook, Amerika Syarikat, menjelaskan .... Wanita turut mermpunyai  memori autobiografi yang sllu membuatkan kita wanita2 sukar nk lupakan apa yg berlaku bila sesuatu pekara sedih , pedih atau yg melukan hati mereka.  Apa lagi kalau pekara yg berlaku tu mmng mmnberi impak yg kuat dlm kehidupan seharian mereka kini,.  

Lelaki pula tak mudah dikuasi oleh emosi meskinpun mereka memiliki ingatan yg kuat tnt peristiwa yg menimpa mereka.

Situasi ini bukan sahaja membuatkan wanita sukar melupakn tp turut menjadi punca kenapa wanita mengalami kemurungan... Smmngnya wanita lebioh mudah stress berbanding lelaki  kerana Otak mereka lebih cenderung unt terus memikirkan pekara2 buruk taua pun kenangan2 lama mereka. 

Bukan tu je tp sebahagian dr otak wanita memiliki peredaran darah yg lebih tinggi termasuk bhgian yg mengawal bahasa dan perbuatan hingga mereka memiliki ingatan yg cukup kuat dlm meningati kisah2 lalu. 

Satu lagi faktor yang mbuatkan wanita sukar nk lupakan ialah sbb paras hormone estrogen yg tinggi.  Kajian menunjukkan hormon estrogen berupaya mengaktifkan saraf dan meningkatkan peredaran darah ke otak. Kadar estrogen yang tinggi secara tidak langsung meningkatkan memori dan proses pembelajaran sehingga menyukarkaan wanita untuk lupkaan apa yg berlaku


Bagaimana Memaafkan dan Melupakan?

1. Memaafkan dengan Ikhlas
Kebanyakan  individu memaafkan musuh mereka kerana tidak mahu  menyimpan dendam dan membiarkan dendam memusnahkan diri mereka. Namun, dalam masa yang sama hati mereka tidak ikhlas untuk memaafkan. Akibatnya, mereka masih sering mengingati peristiwa lalu dan sukar melupakan segala kejadian yang berlaku. Justeru, apabila anda mengambil keputusan untuk saling bermaaf-maafan berusaha untuk melakukannya dengan seikhlas mungkin.

2. Maaf bukan Mainan
Perkataan maaf itu cukup mahal harganya, Ia bukan suatu kata yang boleh dilafazkan dengan sesuka hati atau sekadar menyedapkan hati orang yang mendengarnya. Sekali mengucapkan kata maaf maknanya anda telah bersedia untk melupakan segala kepahitan yangb erlaku serta membuka lembaran baru dalam kehidupan. Dengan cara itu, hati akan menjadi lebih tenang dan bersedia untk benar-benar memaafkan dan melupakan apa yang terjadi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Aksi anda:



Cinta itu Ujian


♥ .. Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dariNya buat kita,kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh Allah.. sama2 menjagalah hati, insyaAllah♥ .. (✿◠‿◠)



Popular Posts

My Followers